Schoolproject Vietnam
Bouwen aan een toekomst
Studiebeurzen Project

Schoolproject Vietnam

Wat is er mooier dan een kans op onderwijs krijgen? Wij als stichting DICE geloven in de kracht van onderwijs, en met ons nieuwe studiebeurzenproject kunnen wij opnieuw meiden de kans bieden om verder te studeren. We doen dit project in samenwerking met Stichting Schoolproject Vietnam, en richten ons hierbij op het financieel steunen van Black Hmong - meiden. De Black Hmong is een van de etnische minderheden in Vietnam en wonen in en rond Sapa. Er is hier een basisschool waar zij naartoe gaan, maar om door te studeren is er geen geld. Hier willen wij als stichting DICE bij helpen door studiebeurzen beschikbaar te stellen.

En jouw bijdrage is hierbij nodig! Om een meisje gedurende 4 jaar naar het voortgezet onderwijs te sturen is er 15 euro per maand nodig. Wil jij hier een bijdrage aan leveren, neem dan contact op met ons via dit formulier. Het is natuurlijk fantastisch als jij 1 meisje gedurende 4 jaar 15 euro per maand wil doneren, maar kleinere bedragen zijn ook mogelijk zodat je met anderen een meisje steunt. En wist je dat als je minimaal 5 jaar doneert, het bedrag aftrekbaar is voor de belasting; Hiervoor moet er een overeenkomst gesloten worden met Stichting Schoolproject Vietnam, en ook daar helpen we je graag bij.

Voor meer informatie, of om je aan te melden, neem dan contact op met ons via dit formulier.

Bouwen aan een toekomst

Stichting DICE heeft als missie onderwijs voor iedereen beschikbaar te maken. Sinds 2014 werken wij samen met onze partnerorganisatie om onderwijs mogelijk te maken voor de armste kinderen uit de regio van Mumbai. Zo krijgen deze kinderen ook een kans, een initiatief waar Stichting DICE volledig achter stat. En u kunt ons hierbij helpen!

Een schoolgebouw...

Onze partnerorganisatie biedt Engels onderwijs van degelijke kwaliteit voor een kleine vergoeding aan. Het gebouw waarin de kinderen eerst les kregen was oud en vervallen. Het gebouw werd gehuurd waardoor er niets aan verbouwd mocht worden, waardoor ook geen plek was voor het toenemend aantal kinderen.

Door een stuk grond te kopen kon onze partnerorganisatie beginnen met de bouw van een nieuwe school. Hierdoor kunnen meer kinderen onderwijs krijgen in een betere leeromgeving. Het begin van de school is er, maar het is nog lang niet af.

Al twee jaar op rij dragen wij bij om de bouw te voltooien. Ondertussen krijgen de kinderen al les op de nieuwe school en zijn de basisvoorzieningen aanwezig om les te geven. Toch moet er nog heel veel gebeuren! De begane grond en 1e etage zijn al in gebruik, maar er moet nog een 2e etage voltooid worden om het aantal kinderen dat naar deze school wilt een plek te geven. Daarnaast zijn er geen goede computers beschikbaar om kinderen computerles te geven, terwijl dit in onze huidige maatschappij wel belangrijk is. Daarnaast is er helemaal geen schoolplein, zodat kinderen in de pauzes niet buiten kunnen spelen en gymles op een modderig veld wordt gegeven. Er is nog genoeg te helpen!

Waar kunt u bij helpen?

Om dit allemaal te financieren is er meer geld nodig, en daar kunt u bij helpen. U kunt direct aan ons een bedrag doneren, of sponsor iets voor ons Holi Festival waarbij al het opgehaalde geld rechtstreeks naar onze partner organisatie gaat!

Studiebeurzen Project

In 2013 is Stichting DICE gestart met het Studiebeurzen Project. Dit project heeft het mede mogelijk gemaakt dat een aantal meiden van Amcha Ghar aan het ''Junior College'' kon studeren.

Het schoolsysteem in India is iets anders opgedeeld dan in Nederland. Op jonge leeftijd beginnen de kinderen in ''kindergarten''. Daarna starten ze op ongeveer 6 jarige leeftijd in de 1st standard. De bassischool gaat daarna door tot de 10th standard. De kinderen in deze klas zijn 16 of 17 jaar oud.

10th standard is ook de laatste klas die kinderen kunnen volgen op Amcha Ghar School. Voor verdere educatie zullen kinderen naar een grotere school in de stad moeten reizen. De opvolging van de basisschool, en redelijk verglijkbaar met wat wij kennen als het middelbaar onderwijs, is Junior College. Deze opleiding duurt 2 jaar, en studenten specializeren zich dan in de richting van hun voorkeur. De verschillende richtingen zijn; ''commerce'', ''arts'' en ''science''.

Junior College is erg belangrijk voor kinderen in India om zich verder te kunnen ontwikkelen. Na het volgen van Junior College is het mogelijk om een studie aan een universiteit te volgen of te beginnen met werken. In tegenstelling tot Amcha Ghar School is het erg duur om te studeren aan Junior College. Dit maakt het voor veel kinderen onmogelijk om te studeren aan een Junior College.

Het Studiebeurzen Project heeft het voor 12 meiden van Amcha Ghar mogelijk gemaakt om een studie te volgen aan Junior College. Ongeveer 15 sponsoren hebben door middel van een maandelijkse bijdrage de college fees kunnen bekostigen. Elke sponsor werd gekoppeld aan een student van Amcha Ghar. Gedurende de twee jaar op Junior College werden de sponsoren op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van hun sponsorkind door middel van foto's, filmpjes en verhalen.

Kavita, Kajal, Jyoti, Akshata, Poojah, Kavita, Savina, Julie, Ankita, Kavita, Gayatri, Maya en Stichting Dice danken alle sponsoren die het mogelijk gemaakt hebben voor deze meiden om met success af te studeren aan Junior College.